
 

The strange death of the Scottish press 
 

 

Harry Reid  
 

An arrogant, almost imperial, disdain in London for Scottish Institutions 

 
Here are two episodes that reflect very well on the Scottish press. The first is from the late 

1980s; the second is from the early 1990s.  

 

When the Glasgow Herald got hold of, and decided to print, the valedictory report of the UK 

Ambassador to Saudi Arabia, Sir James Craig, the UK Foreign Secretary was furious. The report 

contained trenchant criticism of Saudi Arabia.  

 

The Foreign Office, acting with the Treasury and the Cabinet Office, swung somewhat belatedly 

and erratically into action to prevent the Herald publishing. The “offending” issue of the Herald 

was on sale on the streets of Glasgow by 11 pm on the night of publication, but in London it 

appeared that people at the very heart of UK government could not grasp the separate procedures 

of Scots law.  

 

The Herald had a caveat lodged, meaning that no Scottish court order could be granted against its 

publishers in their absence. This meant that solicitors for the Lord Advocate as well as solicitors 

for the Herald were summoned to an emergency hearing in the house of a senior Scottish judge 

in Dublin Street, Edinburgh, which took place in the small hours. The judge, Lord Davidson, 

eventually found against the Herald and awarded an interim interdict against publication but by 

this time it was 4.15 in the morning, and far too late. Well over 100,000 copies of the paper had 

been distributed all across Scotland.  

 

The FO insisted that the ambassador’s despatch was highly sensitive and that communication 

between ambassadors and the foreign secretary had to remain confidential. This despite the fact 

that the Economist magazine had published the valedictory despatch of the Ambassador to 

France and no action had been taken by the FO to prevent publication.  

 

The second episode came when the FO barred two Scottish correspondents from briefings given 

to Brussels-based English journalists by the British Ambassador to the European Union. One of 

the reasons given – and I’m not making this up - for this anti-Scottish snub was that if people in 

Scotland wanted to find out what was going on in the EU they could buy English papers. The 

two papers concerned – the Scotsman and the Herald – decided to publish simultaneous front 

page stories exposing this nonsense, and informed the FO of their intentions. The FO rapidly 

backed down.  

 

These two episodes indicated two crucial tendencies: an arrogant, almost imperial, disdain in 

London for Scotland and Scottish institutions, and also considerable confidence, verve and self 

belief on the part of the indigenous Scottish Press.  

 

Sadly, this confidence has largely been eroded, as circulations decline, advertising revenues 

disappear, and editors have to deal with constant debilitating budget cuts. Editor bashing is 

commonplace but I think a lot of it is glib. The current editors of the Record, the Scotsman and 



the Herald have to operate as managers as much as journalists. Their budgets have been, and 

continue to be, slashed. In desperately difficult circumstances they are not doing too badly.  

Print journalism is a declining industry, not least because of the rise and rise of the Internet. 

Young people rarely read newspapers nowadays. But there is still an appetite for the written 

Press, not least in Scotland, a country with a magnificent journalistic tradition, and a country that 

used to consume voraciously many excellent indigenous newspapers at breakfast and teatime and 

often in between as well. But our indigenous Scottish press in now in serious trouble. Why?  

It was in the early 1990s that UK national titles started to make a concerted effort to penetrate 

Scotland. With their huge marketing budgets, their constant promotions, and their spurious 

sophistication – too many cringing and deferential Scots think there is somehow more prestige in 

reading a UK national than a Scottish national – they soon had a very negative impact on the 

sales of the leading indigenous papers. They would hire a few Scottish journalists, aggressively 

and expensively market their so- called Scottish editions – and I’m afraid they found our Scottish 

papers something of a soft target. 

 

Secondly, many Scots with some justification, lost confidence and belief in their own press. 

When Andrew Neil became editor in chief of the Scotsman in 1996 he immediately started 

attacking civic Scotland, his own staff and goodness knows what else. He gave the impression 

that everything Scottish was second rate. This was a tragedy, because the man had been a 

brilliant and brave editor of the Sunday Times and he was arguably the most talented Scottish 

journalist of his generation. Yet he seemed to have contempt for his native land.  

He appointed as editor of the Scotsman Martin Clarke, an abrasive Daily Mail trained 

Englishman who shared his views. Clarke went on to edit the Record. Both the Scotsman and the 

Record, which had been champions of devolution, abruptly changed tack.  

This actually benefited the Herald, in the short term, but it led to a general and insidious 

undermining of belief in our Scottish titles. The Scotsman and the Record were seen as 

inconsistent, and at times even anti- Scottish.  

 

In 1999, the year of the first elections to our new Scottish Parliament, the Herald, which I was 

then editing, stood alone in being utterly fair to the SNP. We didn’t endorse the party but we 

were fair to it and took it seriously. This caused us enormous problems with the ruling Labour 

Party, who bullied us disgracefully, told us publicly we weren’t “worthy” – whatever that might 

mean - and gave large amounts of advertising to the Scotsman and Record while announcing that 

the Herald was not getting anything. In spite of, or because of, this our circulation went up, while 

that of the other papers went down. 1999 was a very good year for the Herald.  

But Neil was not finished. In the next year, backed by the tax exiles the Barclay Brothers, he 

launched a huge blitz on Glasgow and the West, selling the Scotsman at a ridiculously low price 

and attacking us head on. The price war he started did the Herald great damage but eventually we 

saw him off and we managed to keep the circulation above the talismanic figure of 100,000 

(Now it’s not much above 50,000). 

 

What is to be done? The editors and managements of the great indigenous Scottish papers simply 

must stabilise their decline before it is too late. I’d like people to buy our Scottish national 

papers, not so called tartan editions of UK nationals. I’d like readers to be engaged with the 

papers, to be proactive. Decent Scots should never tolerate or support papers that have an overtly 

anti Scottish agenda.  

In the mid to long term, I surprise myself by being cautiously optimistic. Our great Scottish 

national papers may be struggling, but they are not dead yet.  


